Pudding chia

Prosto, szybko i smacznie! – Pudding chia

     

Dość niepozorne nasiona są źródłem znacznej ilości kwasu omega-3 pochodzenia roślinnego oraz omega-6 . Zawierają one również wiele składników, które wykazują działanie przeciwzapalne oraz antyoksydacyjne. Zapobiegają  miażdżycy i zmniejszają ryzyko chorób serca, np. choroby wieńcowej. Ponadto są źródłem  potasu odpowiedzialnego za regulację ciśnienia tętniczego oraz  magnezu, wapnia i sodu – co sprawia, że poprawiają pracę serca. W ich składzie możemy znaleźć duże ilości błonnika pokarmowego porównywalnie do zawartości błonnika w otrębach pszennych. Frakcja białkowa nasion zawiera znaczne ilości aminokwasów egzogennych i może być ona dobrym źródłem bioaktywnych peptydów.

Nasiona szałwii hiszpańskiej, czyli nasiona chia znajdują zastosowanie w diecie osób z nadwagą, pacjentów z cukrzycą typu II (mają niski IG i spowalniają wchłanianie węglowodanów) oraz w diecie bezglutenowej. Badania potwierdzają, że owe ziarna wpływają na obniżenie poposiłkowego stężenia glukozy w surowicy krwi, dają uczucie sytości oraz zmniejszają ryzyko rozwoju insulinooporności.  Dodatkowo wykazują działanie przeciwzakrzepowe i  hipotensyjne.

Reasumując, ziarna chia są godnym uwagi produktem  spożywczym zalecanym w profilaktyce chorób metabolicznych.  Możemy je wykorzystywać jako dodatek do sałatek, jogurtów, deserów oraz  koktajli.

Moją propozycja na dziś jest pudding, każdy z nas lubi desery 🙂

 

Składniki:

– mleko kokosowe/migdałowe/mleko krowie/jogurt naturalny – ok 100-150 ml

-nasiona chia – 1 czubata łyżeczka

– konfitura z malin -2 łyżeczki , można wymienić na syrop z agawy bądź całkowicie zastąpić owocami

– dowolne owoce (np. borówki, maliny, truskawki)

 

Wykonanie:

1. Do miseczki (polecam również słoiczki ok 300 ml – można zakręcić deser i zabrać do pracy na drugie śniadanie) należy wlać mleko, wsypać nasiona chia, dokładnie zamieszać. Odstawić na noc do lodówki.


2. Rano dodajemy konfiturę (na zdjęciu konfitura z malin własnej roboty) bądź inne słodzidło, zasypujemy dowolnymi owocami, ziarnami i orzechami !

3. Deser gotowy !

Smacznego 🙂

 

UWAGA: Dzienne spożycie nie powinno jednak przekraczać 15 g na dobę (Źródło:IŻŻ)

Źródła:

  1. Nasiona szałwii hiszpańskiej jako źródło składników wykazujących dobroczynny wpływ na ludzki organizm, Grzegorz Dąbrowski, Maria Skrajda
  2. Rola nasion szałwii hiszpańskiej (chia) w żywieniu pacjentów geriatrycznych, Karina Nowak, Szymon Majsterek, Natalia Ciesielska, Remigiusz Sokołowski, Karolina Klimkiewicz, Walery Zukow

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zgadzam się